Nye entrén till Arvidsjaurs flygplat - navet i "Testregionen". Foto Kent Norberg.
För cirka ett år sedan invigdes senaste utbyggnaden - då av bland annat utökad ankomsthall. Ralf vill minnas att det var 13:e utbyggnaden i ordningen, sedan invigningen 1990.
Det har hela tiden handlat om att kunna möta tillväxten, främst då inom bil- och komponenttestgenren. Men även eventturismen har ökat, och ökar stadigt. Och det är Arvidsjaurs flygplats som är navet, och en ytterst viktigt förutsättning för fortsatt utveckling i "testregionen"!
Åtta ankommande och fem avgående flyg, under några fredagstimmar vid Arvidsjaurs flygplats. Då blir det kö... Foto Kent Norberg.
Det är på Arvidsjaurs flygplats som verksamheterna tar sin start. Härifrån utgår det mesta som har med tursim, event, bil- eller komponenttester att göra.
Ute på bilparkeringen är det knökfullt. Som vanligt när det är måndag/fredag. På bussparkeringen står bussarna uppradade och väntar på sina kunder. Ingenjörer från kontinenten som ska skjutsas ut till de olika bil- och komponentestanläggningarna, i Arvidsjaurs och Arjeplogs kommuners utmarker. Dessa "testanläggningar" är i regel omgärdade av högsta sekretess.
Personalen i incheckningen jobbar för högtryck för att skynda på kön...
Hotellen i regionen är fullbokade vintertid. Ett av hotellen är dessutom på väg att växa förbi Piteå havsbads hotell i storlek... Det säger något om vidden av testverksamheten som försiggår i inlandskommunerna.
Endast i Arvidsjaurs kommun finns det 1100 bäddar, enligt uppgift.
Lokala entreprenörer har snö, kyla och avskildhet som lysande affärsidé och erbjuder deras tjänster till de multinationella företagen.
Exempel: För några år sedan invigde Lapland Cartest sin anläggning i Arvidsjaur, närbeläget med flygplatsen. Arkivfoto Kent Norberg.
Bussparkerningen byggdes ut för en kort tid sedan. Men även den börjar vara för liten... Totalt 30 bussar, fullstora och något mindre, väntade på att få skjutsa ut kunderna till respektive anläggning/boende.
Om det vintertid är knökfullt på hotellen är det glesare sommartid. Det jobbas därför febrilt på att utöka testperioden, till att inte enbart omfatta den kalla säsongen. Utvecklingen går stadigt framåt, jämfört med när det hela startade under 1970-talet och entreprenörerna sopade isbanorna med piasavakvast...
Arvidsjaurs flygplatsbyggnad blir längre, och längre...
Testindustrin vuxit till en miljardindustri och betydande förutsättning för regionens utveckling, och inte mintst en win-win-situation för flygplatsen.
"Bekväm och snabb". Även den dagliga/regulära "jetkärran" till och från Stockholm landade på Arvidsjaurs flygplats. Restid till Stockholm är 1 timme och 10 minuter.
Även Försvarsmaktens vinterenhet i Arvidsjaur bidrar till statistiken, i och med att deras vinterverksamhet genererar 10 000-15 000 gästnätter per säsong.
Ralf hoppas att Arvidsjaurs flygplats 2016 ska landa på en statistik med över 60 000 flygresenärer.