Inkubator. Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman inviger ett 12 månader långt affärsutvecklingsprojekt genom att klippa ett band, i den kontorslokal som kommunen tillhandahåller under projekttiden. Foto Kent Norberg.
Inkubator är förenklat affärsrådgivning/utveckling med "extra allt":
-Vi har sökt och hittat två kreativa företagare med ambition och det rätta drivet, som gärna tar sikte på en internationell marknad, säger Stina Berglund och presenterade "Lomträsk 108" och "Lapptussan".
Emma Sundström, Lapptussan, tillverkar lampor, ljusstakar, väggdekorationer med mera, av renhorn:
-Jag har 8000 följare på Instagram och beställningarna ramlar in rätt friskt nu, från alla håll. Dessutom har jag ombetts att dekorera hotellet i Stora Sjöfallet.
-Men jag är totalt okunnig på avtal och företagande i stort, så inkubator kommer att bli nyttigt för min verksamhet.
Även Goncalo Rodrigues Marques och Linda Remahl, "Lomträsk 108", ser fram emot ett spännande år med Krenova:
-Deras experthjälp kommer att vara oerhört betydelsefullt för att vi ska kunna utveckla vår affärsidé, med att skapa en kreativ plats i Lomträsk för dans, kultur, naturupplevelser och välbefinnande, säger Linda Remahl.
Läs mer om Lomträsk 108 i tidigare artikel.
Om vi refererar till ovanstående "extra allt", innebär det att företagen, under ett år, erbjuds kostnadsfria kontorsarbetsplatser centralt (i kommunhuset) med uppbackning av supportteam och professionella mentorer:
-De kommer även att löpande få stöd i marknadsstrategi, budgetarbete och att bygga varumärke för att utveckla ett starkt och framgångsrikt företag, sa Stina från Krenova.
Totalt ingår 16 företag i projektet (Skellefteå 12, Lycksele och Arvidsjaur 2 vardera).
Från vänster: Goncalo Rodrigues Marques (Lomträsk 108), Camilla Freedman (barn- och ungdomskulturchef), Ove Granlund (Företagarna Arvidsjaur), Stina Johansson (näringslivschef), Stina Berglund (Krenova), Linda Remahl (Lomträsk 108) och Emma Sundström, Lapptussan. Foto Kent Norberg.
En inkubator eller företagskuvös syftar till att främja och underlätta nystartade företags väg mot tillväxt och lönsamhet. Inkubatorns främsta uppgift (i detta fall Krenova) är att erbjuda kvalificerad affärsrådgivning eller affärscoachning, samt nätverk för att underlätta kontakterna med kunder, partners och investerare.
I många fall kombineras affärsutvecklingsstödet med stödtjänster såsom uthyrning av lokalyta, telefon och IT-nätverk. Därutöver har inkubatorn ofta partneravtal med tjänsteföretag inom redovisning och ekonomistyrning, affärsjuridik, marknadsföring och rekrytering:
-Förutom att tillhandahålla kontorslokal medfinansierar Arvidsjaurs kommun en mindre summa i projektet, säger Stina Johansson, näringslivschef.