Välbesökt. "För närvarande är testkraven och testmöjligheterna i vitt skilda världar" sa Lars-Åke Tjärnström, Rail Test Nordic vid det öppna mötet i Glommersträsk, som handlade om visionen med Tågtester på Tvärbanan.
Det ligger en 75 kilometer lång skatt mellan Jörn och Arvidsjaur. "En skatt som ingen förstått", enligt Lars-Åke Tjärnström, RTL. Den heter Tvärbanan och byggdes redan 1929:
-Den nedlagda banan är värderad av staten till 4 miljarder kronor. Med andra ord världens dyraste skoterled...
Lars-Åke Tjärnström, RTL, fyllde hela möteslokalen i Glommersträsk på tisdagskvällen när han berättade om planerna på att göra Tvärbanan till en testbana för tåg. Foto Kent Norberg.
Lars-Åke verkar dock ha förstått värdet med den "vilande" bansträckan. Han åkte därför ut i Europa och träffade tågtillverkare:
-Jag frågade varför deras tåg fungerar så dåligt?
Till svar fick han att det beror på att de inte har någonstans att testa dem. Bara en och annan rundbana, som ändå är överbokade.
Arvidsjaurs kommuns näringslivskontors; Lars-Erik Hällerstrand skymtar till vänster i bild, och mittemot sitter Sparbanken Nords kontorschef i Arvidsjaur; Birgitta Holstein samt representanter från Länsstyrelsen (med flera) kom till mötet.
Redan nu finns en avsiktsförklaring där 75 procent av Europas tågtillverkare säger sig vara intresserade av att komma hit om det blir verklighet av tågtestbanan:
-De är villiga att skriva kontrakt på 20 veckors tågtester per år i 25 år framöver. De ska betala 2 miljoner kronor i veckan för att testa och bo i våra trakter. Ni kan ju räkna själva...
Företagarna i Arvidsjaur och Rail Test Nordic vill skapa ett återkommande forum med dialog och information om var som händer angående tågtester på Tvärbanan: "Ni lokala företag kommer att vara viktiga kuggar i förverkligandet av den internationella tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur" sa Lars-Åke Tjärnström, vi mötet i Glommersträsk på tisdagskvällen.
Sträckan Jörn-Glommersträsk-Abborrträsk-Arvidsjaur består såväl av höghastighetssträckor som kuperad terräng. Enligt Lars-Åke är det "optimal topografi" för tågtester.
Ju längre RTL jobbat med begreppet tågtest, desto fler medspelare har projektet fått.
Tanken är att staten ska fortsätta att äga banan, men hyra ut nyttjanderätten under 50 år:
-Vi ska inte låsa förutsättningarna för kommande generationer. Därför vill vi att staten investerar. Vår uppgift blir att locka hit kunder och hyra ut faciliteter och kunskap. Ungefär på samma sätt som biltestbranchen, till skillnad att tågtester ska vara en året-runt-verksamhet.
-Men det är bråttom att komma igång med projekteringen. Det är inte läge att förlora tid till våra intressenter, som står och väntar.
Kostaden för hela kalaset beräknas bli 1,4 miljarder kronor. Pengar som genereras tillbaka via skatteintäkter inom 15 år. RTL räknar med att erhålla 25 procent i EU-medel, när de kommit igång med byggandet:
-Oerhört snabbt intjänade, och väl investerade, pengar!
Förstudie, avsiktsavtal, geografiska undersökningar, konstnadsberäkningar, grundanalys, marknadsanalys - allt är utfört. Banvallen är i "bra skick". Kvar i tidsplanen finns en del av förstudien samt det viktigaste i allt: Finansieringen.
Går allt enligt planerna är byggnationerna tänkta att startas upp på flera ställen, så att så många som möjligt kan vara med på resan:
-Därför mötet i dag. Så ni ska vara informerade och beredda.
Även efter 2018, då den planderade byggprojekttiden är över, tror Lars-Åke att det kommer att behöva byggas en hel del:
-Varje gång jag träffar tågtillverkarna så dyker det upp nya idéer om vad de kan tänkas behöva för kringverksamheter.
Förhandlingar pågår med berörda samebyar om viltpassage och stängselskötsel.
-Kollektivtrafik på järnhjul ökar. Som ni förstår är detta en stor möjlighet för vår bygd att skapa en arena för utveckling, bara vi får startskottet! Därför är oerhört viktigt att vi hjälps åt och är ambassadörer för Tågtester på Tvärbanan, sa Lars-Åke och uppmanade företagarna i bygden att vara på tå, så de inte missar tåget, när det väl rullar...
Närmast kommer Lars-Åke att träffa regeringen i maj:
-Då kommer jag att ha med mig representanter från tågbranschen som stöd.