Ulf Isaksson, Coop Konsum (mitten), tillsammans med nya näringslivsfunktionen: Stina Johansson, som klivit av politiken och istället trätt in i rollen som tillförordnad näringslivschet, i samarbete med näringslivsrådgivaren Lars-Erik Hällerstrand. Ove Granlund från Företagarna Arvidsjaur deltar också vid företagsbesöken, där de informerar, lyssnar och tar till sig åsikter och tankar. "Vi har även haft otroligt många besök under sommaren, i vårt kontor i kommunhuset. Det är jätteroligt! säger Lars-Erik (th).
Arvidsjaur är beläget vid Europaväg 45 och ligger strategiskt mellan svenska och norska kusten, sammankopplade av riksvägarna 94 och 95. Tillsammans med flygplatsen, och även till viss del Inlandsbanan, skapar det sammantaget en bra infrastruktur.
Många andra små kommuner upplever säsongsmässiga omsättningsdippar, vilka utjämnas i Arvidsjaur tack vare ovanstående faktorer:
-Vår och sommar ser vi en ökande turistströmning. Under hösten hålls försäljningen uppe tack vare jakten, och vintertid bidrar biltestnäringen starkt till omsättningen.
-Generösare kvällsöppettider har skapat ett oerhört tryck i butiken.
Glädjespridaren Lennart "Cirkelkryddan" Lindgren är nog den personal som allra mest förknippas med Konsum: "Jag är nu inne på mitt 51:a år som anställd åt Coop".
Ulf konstaterade att även om omsättningen pekar uppåt nu, skulle det betyda mycket för all handel i samhället, ifall man lyckades få turisterna att stanna till en extra dag.
Den nya näringslivsfunktionen, med tillförordnade tillväxtchefen Stina Johansson och näringslivsrådgivaren Lars-Erik Hällerstrand samt Ove Granlund från Företagarna Arvidsjaur, luftade olika möjligheter till utveckling tillsammans med Ulf Isaksson.
-Egentligen är det bra att hastigheten genom samhället sänkts i och med att det blivit smalare, för nu hinner turisterna se mer och det bidrar säkerligen till att de stannar till ... sa Ove.
Ulf har jobbat inom Coopkoncernen sedan mitten av 80-talet och har med andra ord en hel del erfarenhet av trender, uppgångar och nedgångar:
-Just nu är kravodlat det som ger oss det största uppsvinget.
Generellt ökar medvetenheten hos kunderna, om varifrån varorna kommer. Speciellt barnfamiljerna väljer lokalproducerade produkter - framför sådant som importerats och transporterats kors och tvärs över hela världen:
-Att handla från lokala producenter skapar jobb i regionen!
Robin Åman jobbar i charken...
En trend som kanske inte är lika bra är att efterfrågan på halvfabrikat ökar. Däremot har Coop-ledningen lyssnat på kunderna och återinfört den manuella charkdisken:
-I kontrast mot snabbmaten och halvfabrikaten vill även folk i allt större utsträckning handla över disk, sådant som inte är färdigpaketerat. Gärna även delikatesser.
Enligt Ulf är Arvidsjaur och Älvsbyn de enda Coop-butikerna i länet som styckar själva.
Alla olika matlagningsprogram senaste decenniet har självklart bidragit till ett ökat matintresse och efterfrågan av olika produkter:
-Det kan exempelvis handla om smaksatta olivoljor, kryddblandningar med mera.
Fem snabba frågor till Ulf:
Antal personal?: 25-30 heltidsanställda
Omsättning?: Passerar 100 miljoner 2014
När startade Konsum i Arvidsjaurs kommun? "Konsum startade 1915 i Arvidsjaur med 131 medlemmar, en omsättning på 33 913,75 kr och en vinst på 778,57 kr" (Källa: Lennart Öhman.)
Framtid? "Ser onekligen ljus ut"
Största fredagssäljaren matmässigt? "Fortfarande tacos".