Tentipi tillverkar snart 20 000:e tältet!

2013-09-10 13:40


Huvuddelen av personalen på Tentipi, Moskosel. Foto Kent Norberg.
Huvuddelen av personalen på Tentipi, Moskosel: Therese Carlsson, Lena Bjelfman, Patrik Rönnbo, Karin Lindgren, Siv Lundström, Marie Åberg, Ove Persson, Doris Holmström och Konrad Persson. Saknas på bild ägarna: Bengt och Lena Grahn. Foto Kent Norberg.

 

Just denna tisdag, 10 september, tillverkas tältkåta nummer 19 990, hos Tentipi, Moskosel:
-I oktober räknar vi med att nå 20 000 tält, sedan starten 1989. Det ska vi fira med en rejäl surströmmingsfest! säger Patrik Rönnbo, marknadsansvarig.

 

Tentipis grundare Bengt Grahn. Arkivfoto Kent Norberg.Nästa år är det alltså 25 år sedan Bengt Grahn (bilden t.v) startade, det som då hette "Moskoselskåtan".

Patrik berättar att försäljningen går bra och att orderstocken är stabil:
-Det går till och med bättre och bättre... Vi är nu uppe i en omsättning om 30 miljoner kronor i vår organisation, säger Patrik.

Tentipi består av tre delar, där fabriken i Moskosel är en av dem.
Här finns:
- produktion av eventkåtor
- försäljningsavdelning (Patrik)
- ekonomi
- kvalitet
- produktionsstyrning Kina

Totalt sysselsätter Tentipi i Moskosel 11 heltidstjänster. Årlig omsättning 12 miljoner kronor.

Patrik Rönnbo, marknadsansvarig för Tentipi, vid Moskoselsfabriken. Foto Kent Norberg.
Patrik Rönnbo, marknadsansvarig för Tentipi, med säte i Moskoselsfabriken. Foto Kent Norberg. 

-Det sker ingen stor expansion i Moskosel. Däremot finns inga planer på nedläggning, utan fabriken är tänkt att drivas vidare konstant. Det är ju här den stora erfarenheten finns, säger Patrik och berättar att man gemensamt besitter totalt 163 års erfarenhet, av Tentipi. 

Något som ger i snitt 15 års yrkesskicklighet per anställd. Respekt!


Del 2) Sunne, Värmland.

Här finns:
- kundservice
- lager
- uthyrning av eventtält
- liten produktion av eventkåtor (två personer)

Totalt 8 anställda


Del 3) TTC - Tentipi China.

Ett helägt dotterbolag i Kina. "Förmodligen en av Kinas minsta textilfabriker", enligt Patrik.

Här finns:
- produktion av adventurekåtor

Totalt 30 anställda

Skandinaviska friluftsprodukter har bra status i Kina och ökar i försäljning:
-Med andra ord handlar det inte enbart om att kopiera, utan de vill ha genuina produkter också. Men i dagsläget är vi inte mogna att satsa på en marknadsavdelning där. Först ska vi ha en strategi klar och därefter hitta en bra person att anställa på plats.


Therese Carlsson syr på tält nummer 19 990. Foto Kent Norberg.
Therese Carlsson syr på tält nummer 19 990. Foto Kent Norberg.

Tentipi säljs via agenter och distributörer till olika friluftsbutiker, eventföretag och liknande, i hela 17 länder! England, som saknar bygdegårdstraditioner, är en av de största marknaderna med en omsättning på 7 miljoner kronor:
-När de ska anordna bröllop, festivaler och liknande sker det nästan uteslutande i stora tält. 

Tittar man vidare, på uthyrningsmarknaden av tält i England ligger omsättningen på hela 100 miljoner kronor:
-Vi ser en stor potential där. Och är efterfrågan närmelsevis lika stor i övriga Europa, bör det finnas en bra tillväxtmöjlighet för vårt företag.

Vid en summering av allt som Tentipi säljer utanför Sverige, går 85 procent av produktionen på export. 

Konkurrenter är "partytält" och tillverkare av liknande produkter på uppskattningsvis åtta andra ställen i världen:
- en tillverkare i Danmark
- fem tillverkare i Norge
- "ett par till", i övriga Europa


Närmast satsar företaget på att övergå från traditionell marknadsföring till att synas på olika sociala medier. En person har anställts i England för att bygga upp ett ramverk med information och bilder, som distributörer i respektive land kan nyttja lokalt:
-Planerna är att finnas på hemsidor, Facebook, Twitter och blogg. Men självklart kommer vi fortsättningsvis att annonsera och göra trycksaker, dock i mindre skala.

Man kan med fog säga att Tentipi är ett företag med bred internationell prägel, men som är ganska så osynligt på hemmaplan: 
-Den biten har vi funderat en del på och söker gärna samarbete med lokala anordnare av festivaler, event och liknande, säger Patrik. 


 

  


Skriv ut: