"Ni måste skapa drömmen om Swedish Lapland!"

2013-11-13 16:11



Claudio Stattini, från Alessandro Rosso Group i Italien föreläste inför Swedish Lapland Academy, i Arvidsjaur i tisdags (12 november). "Ni måste skapa drömmen om er region!" sa han. Foto Kent Norberg.

 

Swedish Lapland Academy precis genomfört sitt årsmöte på hotell Laponia i Arvidsjaur. Två dagar fyllda med föreläsningar, för att berika och utveckla besöksnäringen:
-Ni måste skapa drömmen om Swedish Lapland! sa Claudio Sattin, Alessandro Rosso Group, Italien, när han föreläste om regionens utmaningar och möjligheter i den internationella konkurrensen.

 

Claudio har besökt Swedish Lapland tre gånger tidigare och pratade mycket utifrån sina erfarenheter och upplevelser. Han har testat allt från hundspann och skoter i fjällmiljö till att sova i kåta "omgiven av ett drömskt landskap".

Deltagare, publik.

-Vad kan jag då göra för att hjälpa er..? Visa statistik och diagram.. Nej, inte det. Utan jag vill berätta att Swedish Lapland måste göra en stor förändring. Tänkt er att ni är ett företag som ska sälja en produkt, sa Claudio och lanserade tanken om att sälja en dröm!

Enligt honom är största konkurrenten "Tomten":
-Tomten och Lapland är för oss detsamma som Italien och pizza. Så hur kan ni fightas mot den vrångbilden och skapa den riktiga drömmen om Lapland?

Svaret lät inte vänta på sig särskilt länge, det levererades av Claoudi Sattin själv och handlade om "Samerna":
-De är ert lands historia och ingen falsk, uppdiktad företeelse. För oss européer är land och historia viktigt. Att Arctic Circle-regionen i norra Sverige är hem för samerna, verkar ni ha glömt bort? Under mina resor här i Swedish Lapland har jag i alla fall aldrig hört något om det...

För att gå vidare föreslog Claudio att organisationen bör skapa en ny webbaserad kommunikationsplan, fokuserad på en grundidé: "The dream of Swedish Lapland", och dela den till alla entreprenörer i regionen. Enligt honom är det av yttersta vikt att alla drar åt samma håll, för att bli starka och trovärdiga.


Radioreportern Lena Callne fungerade som moderator vid Swedish Lapland Academys årsmöte i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.

Det krävs även en strategi med infrastruktur och boende, aktiviteter, försäljning/bokning och inte minst reklam:
-Ni kan mycket om olika saker. Någon är bra på hundspann, andra på att köra skoter eller att laga platstypiska maträtter av fina råvaror. Skapa därför ett turistsystem, där ni lär av varandra istället för att köpa in kunskaper ni redan besitter i er region.


"Vad tror ni vi resenärer vill mötas av för boende när vi kommer för att uppleva Swedish Lapland..? Ett hotell som alla andra eller något som påminner om var vi befinner oss..? 

Med ett sådant system tänker sig Claudio att Swedish Lapland kan förbereda sig, för att på bästa sätt ta emot kunder från kontinenten som, med höga krav och stora förväntningar, vill uppleva drömmen om Swedish Lapland:
-Detta kräver även investering. Försök att bli en stor intressant investeringsmöjlighet, även för utländska investerare. På er nya idé om Swedish Lapland.


Claudio betonade att en resenär från kontinenten förmodligen vill mötas av scenariot på bilderna nummer 2, istället för buss och vanligt hotell. "Sådant finns över hela Europa och är inte unikt för ert resmål". 

För att det ska bli succé ska kunden få känslan av att vara den första resenären (märk väl inte turisten). En sådan god känsla skapar man genom passion och kvalitet:
-Jag som italienare kommer inte speciellt till er för att köra skoter eller åka hundspann. Det kan jag lika gärna göra i Finland, som vi redan känner till. Utan det är hela paketet med upplevelse och den sanna drömmen om Swedish Lapland som ska få folk från kontinenten att vilja besöka er region.

Claudios syn på Swedish Laplands största utmaningar:

  • Att kunna drömma
  • Att kunna förändras
  • Att kunna dela kunskaper och passionen med varandra

  


Filippa Hallnor överlämnade en present, tillverkad av Birgitta Sandin, Nymånen Auktsjaur, till Claudio som tack för hans initierade föreläsning.

 


Skriv ut: