Journalisten Ralf Petrov kom från Bulgarien för att delta när Continental Tyres lanserade nya vinterdäck i Arvidsjaur: "Intressant och bra event!". Foto Kent Norberg.
Continental Tyres tema i år heter "Gör det själv".
Journalisterna har själva, i workshops, fått rita sina egna däckmönster, som "Contis" ingenjörer på natten skurit in i nya däck. Påföljande dag har de kunnat testa sina egna framtagna vintermönster på såväl bakhjuls-, framhjuls- som fyrhjulsdrivna bilar och jämföra dem med Contis nya vinterdäck, konkurrenters produkter och lågprisdäck.
Journalister från hela världen visade sitt intressa för Continentals däckevent, i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
I temat, för journalisterna, ingick även att tillsammans, med tillrest stjärnkock från Tyskland, tillaga exklusiva maträtter. Tre långtradare med inredning, till och med egna julgranar, har körts upp från Tyskland för eventet i Arvidsjaur.
Pressen fick själv testa de olika däckvarianterna.
Journalisterna kom från från öst till väst, norr och syd. Noterbar är att programledare från BBC:s populära tv-serie "Top Gear" också fanns på plats i Arvidsjaur, för att på snö och is prova de nya vinterdäcken - testade och framtagna i Arvidsjaurs kommun.
Däcken placerades på olika bilmodeller med olika drivning.
Kristoffer Lundström, vd hotell Laponia:
-Laponia, liksom andra kollegor i branschen, önskar vi förlänga vintersäsongen. Därför är sådana här tidiga event viktiga för oss!
Nästa stora event blir i januari, i sambarbete med Exclusive Car Events:
-Vi ska ta emot 80 gäster non stop under 16 dagar, i samband med att VW presenterar sin nya golfmodell, säger Kristoffer.
Däcken testades av journalisterna på is, snö, i backe och på en vägslinga.
Foto Kent Norberg.