"Vakna, titta, se något nytt! Det är hela idén med konst, sa Suzanne Osten, filmregissör tillika konstnärlig ledare för teatern "Unga Klara", till lärare från länets alla kulturskolor. Foto Kent Norberg.
Syfet var att med workshops, seminarier och föreläsningar skapa en "kick off" inför framtiden:
-Vi försöker jobba mycket tillsammans här i Norrbotten. Med den här årliga träffen (denna gång i Arvidsjaur, reds anm) vill vi få inspiration om nya arbetssätt och på så vis göra eleverna ännu mer delaktiga i kulturskolan, säger Camilla Freedman, ungdomskulturchef, Arvidsjaur.
Torsdagen startade med en presentation av länskonsulenterna och diskussion om en strategi för "Kulturregionen". Även nätverk och fortbildning behandlades. Sedan fortsatte dagen med allehanda teman, som exempelvis: "Trendspaning". Vad är "hetast" inom pedagogik och skolutveckling? Mötet fick även en titt in i morgondagens klassrum, av Jessica Grensjö, från Grafit Eduacation.
Deltog under dagen gjorde även föreläsare från Dans i Nord, Norrbottensmusiken och Filmpool Nord. Kvällen fortsatte med middag och underhållning av "Operaimprovisatörerna".
Elever från Arvidsjaurs kulturskola inledde fredagspasset med musikunderhållning. De spelade bland annat låten "Warrior", och imponerade starkt på förmiddagens föreläsare dramatikern, professorn och inte minst filmregissören: Suzanne Osten.
Suzanne grundade Unga Klara inom Stockholms stadsteater 1975, där hon fortfarande är konstnärlig ledare:
-Vi jobbar mycket mot barn. Men även mot vuxna; lärare och politiker. I dag tänker jag prata om stora pretentiösa saker som: Vem får konst, var kommer konst ifrån och varför får barn så lite konst?
Hon pratade om "Barnperspektivet", ett sätt att se på kvalitet, förståelse och makt:
-Barn är så otroligt intresserade av teater. Det sitter i vårt DNA. De lär sig av att se andra, att se ett skeende. Vi räknas väl som barn fram till 18-årsålder, så det är väl med andra ord från barnstadiet till myndig ålder vi bör lägga krutet...
Suzanne ansåg att det är viktigt att lärare och teaterregissörer lär sig se barnens "ickemakt":
-Lärare och vi teaterfolk är rätt lika. Vi jobbar med unga och ser gärna de självklara barnen. Detta för att bekräfta oss själva och få tänka: "Den där begåvade elevens framgång har jag en del av..".
-Istället gäller det att se de stumma, provokativa barnen, som inte är självklara. Det är en utmaning!
Suzanne pratade även om hur man hittar sitt konstnärskap och vad man i så fall ska ha det till. Därefter var det dags för seminarium följt av paneldebatt och på eftermiddagen summering och avslut.
-Jättebra och inspirerande dagar! summerade Camilla Freedman.