Det svenska flygbolaget Air Sweden bygger nu en hub i Umeå och ett linjenät som knyter samman hela Norrland med de stora metropolerna i Europa. Direktflygningarna tar bort behovet av att mellanlanda i Stockholm.
– Det har saknats en fungerande logistik på Norrland. Det ändrar vi på nu och skapar samtidigt en helt ny och unik idé i flygsverige, säger Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Air Sweden.
Till flygbolagets bas i Umeå kopplas flyglinjer till Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan vilket gör det möjligt att flyga från hela den nordliga delen av landet direkt ut till Europa. På motsvarande sätt öppnas en helt ny marknad för resenärer i Tyskland, Frankrike och England som får möjlighet att flyga direkt till turist- och naturupplevelserna i norra Sverige.
– Inkommande europeiska passagerare är en viktig del i affärsidén och är något som gjort att vi fått ett brett stöd av turistnäringen i Norrland, säger Stig-Erik Dahlberg.
Air Sweden satsar på en genomgående hög servicenivå, både vad gäller bagageregler och matservering ombord. Flygbolaget trafikerar de stora flygplatserna London/Stansted, Frankfurt/Main och Paris CDG.
Ralf Lundberg, vd Arvidsjaurs flygplats:
-Ett komplement till vårt befintliga flyg, för att i första hand kunna resa till London. På sikt även andra utlandsdestinationer.
På Umeå Airport, som just nu byggs ut, ser man positivt på planerna:
– Det är alltid roligt att välkomna ny trafik till flygplatsen, Air Swedens ambition att knyta ihop inlandets turistmål med Umeå Airport och connection vidare ut världen är ett spännande nytt tänkande, säger en positiv flygplatschef B-O Lindgren.
Ytterligare information:
Stig-Erik Dahlberg, vd Nordic Air Sweden, 010-1012400
Pressbilder kan hämtas på:
http://www.flyswedish.se/bilder/A320
http://www.flyswedish.se/bilder/E-195 http://www.flyswedish.se/bilder/linjenat_1
Hemsidan: www.nordicairsweden.se
Om Nordic Air Sweden:
Nordic Air Sweden har rötterna i det svenska flygbolaget Nordic Airlink, startat 2001 i Umeå med reguljära flygningar i Sverige och mellan de nordiska länderna på programmet. Ett par år senare övergick verksamheten till charterflygningar för olika researrangörer.
I år har flygbolaget återvänt till Umeå där allt en gång startade, nu med namnet Nordic Air Sweden.
Verksamheten är återstartad med nya ägare och reguljära flygningar från Umeå, direkt ut i Europa. De kompletteras med de charterflygningar som under alla år varit en del av Air Sweden. I nuläget är två Embraer 195 med 120 stolar på väg in i flottan inför trafikstarten i februari. Bolagets Airbus A320-200 ska under den första säsongen i första hand användas för charterflygningar till medelhavet.