Turistföretag minglade

2012-06-12 12:15

 

Turistmingel på laponia. Foto Kent norberg
Turistmingel, i Laponias stora kongressal. Foto Kent Norberg.

Tillväxtenheten har testat ett nytt grepp kallat "Turistmingel", för att skapa nätverk mellan våra turistföretag:
-Ni har potential här i Arvidsjaur. Här finns flygplats, genomfartsvägar och tillgänglighet! sa en av mingelgästerna; Swedish Laplands (tf) vd; Jalle Svanberg. 

Kvällens mingel innehöll, förutom trevligt småprat, medelhavsbuffé och alkoholfritt bubbel, även en hel del allvar och framtidsfrågor.

Vinka och Jalle
Från vänster: Katarina Landstedt, chef Camp Gielas, tillväxtchef Ann-Kristine Vinka, Erika Forsberg, turistbyrån och t.f vd för Swedish Lapland; Jalle Svanberg.

Arvidsjaurs tillväxtchef, Ann-Kristine Vinka, var glad över uppslutningen, och berättade om den verksamhet hon förestår: 40 personer fördelade på; EU-samordning/näringslivsutveckling, turistinformation/service, Akademi norr/Lärcentra och Arbetsmarknadsenheten:
-Vi försöker skapa en mer effektiv organisation. Detta genom att ta bort stuprörstänket, till fromma för arbetet tillsammans.

Ann-Kristine Vinka.
Fr.v: Birgitta Sandin Ateljé Nymånen, Uta och Tord Fransson Arctic Glas, Beatrice Karlsson Sjöstjärnans camping, Erika Forsberg turistbyrån samt i förgrunden tillväxtchef Ann-Kristine Vinka. 
 
Vinka vill ha ett koncept med samordning och samverkan mot gemensamma mål:
-Besöker man Tillväxtenhetens olika verksamheters hjälp ska det vara en dörr in...

Medelhavsbuffé.
Alkoholfritt bubbel till minglet... Men Elin Söder, hotell Laponia och Åsa Lundgren, Anna-Lisas souvenirbutik verkar vara lika glada för det! 

Föredraget tog även upp hur man ska kunna få turister att återkomma, till kommunen, samhället, företaget, turistbyrån. Enligt Vinka handlar det om att skapa långsiktiga relationer och även att nå ut via nya kanaler. Facebook sas vara ett exempel på sådan "kanal":
-Vi måste tänka modernt! När vi nu talar om just turistbyrån handlar det om att hitta nytt fokus, nya mötesplatser - om vi vill överleva in 2020-talet.



Efter mingel var det dags för gemensam middag a la´ "medelhavsbuffe".


Jalle Svanberg var inne på samma resonemang: Hur ska Swedish Lapland kommunicera i framtiden och vilka kanaler ska de nyttja!? 
-Dessutom behöver vi en mer långsiktig finansiering samt renodla styrdokumenten och skapa mötesplatser för affärer. Som vi jobbat förr håller inte i längden!
Jalle använde kvällens mingel till att samla in åsikter om Swedish Lapland.



Efter mingel och efterföljande middag övergick kvällens begivenheter till företagspresentationer.
Läs mer om det i kommande notiser på webben.
 


Skriv ut: