Företagsreportage: www.skidan.se

2012-02-20 07:00

Torbjörn Åman och Lorens Hallnor driver företaget www.skidan.se Foto Kent Norberg.
Torbjörn Åman och Lorens Hallnor driver företaget www.skidan.se


www.skidan.se säljer längdskidutrustning via nätet. Deras nisch är att själva testa produkterna:
-Vi saluför inget som inte vi inte provat själva och godkänt, säger Torbjörn Åman.



Företaget startads av Lorens Hallnor 2009 och i somras blev Torbjörn delägare. Han är idrottslärare till yrket, men har varit tjänstledig senaste halvåret för att kunna jobba heltid med företaget.
Besöksfrekvensen och omsättningen har, den snöfattiga inledningen till trots, ökat under hösten. Dock inte så mycket att det går att försörja en heltidstjänst:
-Jag kommer att kombinera en halvtidsanställning på skolan med att driva skidan.se, säger Torbjörn.

Lorens tillägger att det förmodligen lär bli en hel del ideella kvällstimmar också...

Jaktkläder och terrängskidor. Foto privat.
Torbjörn testar jaktkläder och terrängskidor. Foto privat.

Hur ser en typisk kund ut hos skidan.se?
-Det är oftast en längdskidåkare som söker bra produkter. Men även jägare och turåkare köper av oss. De har gemensamt att de uppskattar testade grejer, som vi kan garantera fungerar bra, säger Lorens.

Torbjörn säger att de säljer inte lockvaror som de stora kedjorna utan satsar på "kvalitet":
-Tycker vi inte att produkten hållet måttet tar vi inte in det i sortimentet heller. Vi är med andra ord inte produktbundna utan kvalitetsbundna...

En styrka är att de byggt sin egen hemsida och slipper köpa in extern hjälp. Lagerbutiken på Elektrikerstigen 5 är snart för liten och därför tittar de på möjligheterna med lager och butik i centrum:"
-Vi har en medveten strategi att försöka hålla utgifterna små och istället erbjuda bättre priser.

Målsättningen är att nå en årsomsättning på 2,5 miljoner nästa vintersäsong.
Ingen omöjligt målsättning, enligt Lorens. Men det gäller att sökordsoptimera företaget och produkterna så att "folk" ute i bygderna hittar just till www.skidan.se.

Det kostar exempelvis omkring 80 kronor per dag, för att komma högre på sökforumlistorna:
-Det blir pengar till slut... Så allt är en avvägning av hur mycket vi kan göra själva och som vi måste betala för. Vi har i alla fall lärt oss hur viktigt det är att skriva in rätt länktext till bilder och så vidare, säger Lorens.

Anne Åberg, EU-samordnare och näringslivsutvecklare ger tips och råd. Foto Kent Norberg.
Anne Åberg, EU-samordnare och näringslivsutvecklare ger tips och råd.

Förutom skidor och andra relaterade utrustningar erbjuder företaget även teknikträning och Vasaloppsläger:
-Man kan jämföra det med en golf pro, som hjälper till med svingen och annan teknik. Skilnaden är att här handlar det om skidor; skate, klassisk stil, koordination, stakning, hur man får ut mest av träningen, upplägg, andning, valla och så vidare, säger Torbjörn och berättar att de är på gång att marknadsföra sig hos, bland annat, biltestarna.
-Vi vet att det finns intresse för skidåkning hos dem.

Vidare kan vi berätta att www.skidan.se har ett bra samarbete med Arvidsjaurs Maskinmekaniska. Verkstaden tillverkar nämligen en spårdragare, som blivit en ytterst populär produkt i säljsortimentet:
-Utan att avslöja för mycket kan vi säga att vi på väg att ta fram fler egna produkter, som också ska tillverkas i Arvidsjaur, säger Lorens.

Länkar:

www.skidan.se
www.turskidor.se
www.rullskidor.nu
www.skidspårare.se
Facebook

   


Skriv ut: