Pressmeddelande från Norrbottens läns landsting:
Samtidigt startar en nationell kampanj för att lansera 1177 speciellt till småbarnföräldrar via information på barnavårdcentralerna samt annonser i magasin riktade till föräldrar.
- Det är ofta småbarnsföräldrar som ringer till oss på jourcentralen med frågor om sjuka barn. Men alla som är sjuka eller har frågor är välkomna att ringa 1177, säger Gunilla Lindgren, chef för jourcentralen. Många gånger kan vi hjälpa till per telefon så att man slipper åka in till jourcentralen eller akutmottagningen. Ibland rekommenderar vi att vänta tills nästa vardag och kontakta sin vårdcentral om symtomen kvarstår.
Hur fungerar 1177?
Ringer man 1177-numret i Norrbotten på dagtid och uppger sitt personnummer så blir man uppringd av sin vårdcentral. På kvällar, nätter och helger tar jourcentralen över 1177-telefonen och alla frågor besvaras direkt där.
-Det är en fördel att få kontakt med din egen vårdcentral som du kanske besöker ofta och känner personalen. Vi tror att det blir mer personligt säger Rose-Marie Näslund, projektledare.
Nationell kampanj för 1177
Hela 37 procent av svenska småbarnsföräldrar känner inte till 1177, Sveriges landstings och regioners gemensamma sjukvårdsrådgivning på telefon och webb. Nu startar en omfattande kampanj för att ge fler småbarnsföräldrar kunskap om att de kan kontakta 1177 när ett barn blir sjukt eller skadas.
På 1177.se finns också möjlighet att ställa anonyma frågor och få svar inom sju dagar. På webbplatsen finns också kontaktuppgifter till olika mottagningar och information om deras öppettider. Via inloggning kan man skicka personliga frågor direkt till sin mottagning.
-----------------------------------------
För mer information, kontakta: Rose-Marie Näslund, projektledare, tel. 070-528 41 71.