Dessa gymnasieelever, från Barn- och fritidsprogrammet i Arvidsjaur, har praktiserat inom skola, barnomsorg och fritid, i Tyskland, under fyra veckor. Foto Kent Norberg.
Gruppen har dock haft trygghet av varandra på plats. Två och två på praktikplatserna. Dessutom var ledarna från Idéum med från början och hjälpte till att installera ungdomarna:
-Tryggheten har varit bra. Men kanske skulle vi ha utvecklats ytterligare, om vi varit ensamma på arbetsplatserna, och då tvingats att vara mer utåtriktade, sa en av eleverna i gruppen, i samband med ett uppföljningsmöte tidigare i veckan.
Eleverna har fått berätta mycket om Sverige och Arvidsjaur, hur skolsystemet fungerar här hemma, med mera.
På det "dagis", där några av eleverna praktiserade, fick exempelvis barnen ha med sig sin egen lunch. Om de ville äta på plats. Alternativ hämtade föräldrarna sina barn klockan 12.00 för att äta lunch med dem.
-Skolan, för äldre elever, började 07.45 och slutade redan 12.00! Då kunde man köpa lunch, vartefter det blev praktik. Man kan säga att det var någon slags mixad utbildning mellan teori och praktik, berättar Marie Stenberg.
Utöver praktik hade eleverna även hunnit med en del utflykter och andra intryck. Bland annat har de varit med på skördefest, testat rodel och haft karaokekvällar.
För flera av dem blev det en positiv överraskning när de kom till Oberkirch. De hade väntat sig en grå stad med tung industri. Istället blev de positivt överraskade då platsen visade sig vara raka motsatsen:
-Grönt och fint med vinodlingar omkring!
När eleverna summerar veckorna så har det varit "lärorikt och klart annorlunda":
-Hade vi inte åkt, skulle man nog ångrat sig, säger Maria.
Läs tidigare artikel på webben