Jessika Lidström 26, ägare av Mimmis Boutique. Foto Kent Norberg.
Efter moget övervägande köpte Jessika, i somras rörelsen, Boutique Miminett, av Helena Skarin. Nya namnet landade inte lång ifrån Helenas:
-Nä, jag ville hitta något nytt men ändå knyta an till det tidigare så det blev Mimmis Boutique.
Ett halvår har förflutit sedan ägarbytet. Nya ägaren känner att hon lyckats behålla förtroendet hos kunderna:
-Tycker att det har gått riktigt bra hittills. Jag har ju läst Företagarprogrammet och velat starta eget företag och nu står jag här mitt i min dröm...
Även om finansieringen, till följd av hennes ungdom, möttes av viss skepsis i början, löste sig även den biten till slut:
-Entreprenörscentrum har varit till stor hjälp. Dessutom har tidigare arbetsgivare byggt upp mitt självförtroende genom att ge mig ansvar och förtroende. Dessa byggstenar har varit viktiga för att våga ta steget fullt ut.
Sandra Åhman och Harriet Lindqvist jobbar i butiken.
Innan premiäröppningen lät Jessika bygga om lite i butiken:
-Vi både flyttade och byggde fler omklädningsrum. Dessutom lät jag snickaren Mats Lindmark bygga en ny disk, som blev jättefin!
Avdelning för yngre kunder...
En avdelning för yngre kunder har skapats i närheten av entrén. Även strumpor, skor och smycken har fått en egen hörna:
-Det känns strukturerat och bra. Men även om den inledande darrigheten är borta nu och allt känns bra, har jag lärt mig att det hela tiden gäller att vara på tå...
-För att behålla gamla kunder, få nya kunder och utvecklas.
Affärsidé: "Kvinnor i alla åldrar".
Konkurrens: "Stora klädkedjorna vid kusten samt webbutiker. För att behålla servicen i inlandet tror jag att vi måste hjälpas åt att handla mer lokalt"
Fakta: Mimmis Boutique sysselsätter totalt två personer på heltid och en på 60 procent.
Boutique Miminett kallades av sina kunder för "Mimmis". "Därför kändes det naturligt att ta det namnet när jag ville byta, men ändå behålla något som folk känner igen" säger Jessika Lidström, ägare av Mimmis Boutique sedan 15 juni i år.