Pressmeddelande från Swedish Lapland

2010-11-03 11:27


Inlandsbaneturism är en del av besöksturismen i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.
Inlandsbaneturism är en del av besöksturismen i Arvidsjaur. Arvidsjaur landade på 19:e plats av Sveriges 290 kommuner, när besöksnäringens relativa styrka samt näringens inverkan på den lokala ekonomin mättes för 2009.


Rapporten Besöksnäringen i Sverige presenteras årligen av American Express, SHR och Svensk Handel. I den studerar man besöksnäringens relativa styrka för kommuner och län och näringens inverkan på den lokala ekonomin.

I årets rapport kan man konstatera att Norrbottens län har avancerat från en fjärdeplats till en delad tredjeplats, när det gäller besöksnäringens betydelse.

Det län där besöksnäringen hade störst betydelse under 2009 är Jämtlands län.

När det gäller kommunerna så har Swedish Lapland en kommun på tio-i-topplistan och det är Arjeplog som hamnar på en hedrande tiondeplats. Arjeplog har den näst högsta omsättningen per invånare i Sverige, när det gäller hotell och camping.

I kategorin antal gästnätter per invånare hamnar kommunen på en fjärdeplats och i kategorin utländska gästnätter per invånare är de trea i riket.

Bland övriga kommuner i Swedish Lapland kan nämnas Kiruna (15 plats), Arvidsjaur (19 plats) och Haparanda (21 plats).

-Det är fantastiskt roligt att läsa denna ranking. Vi kan snabbt konstatera att besöksnäringens betydelse för Norrbottens län är fortsatt stark. I näringen arbetar vi tillsammans och marknadsför regionen under varumärket "Swedish Lapland", med stor framgång. Nu kavlar vi upp ärmarna för att fördubbla omsättningen i näringen fram till år 2010, i enlighet med den nationella strategin. Denna fördubbling ska uppnås främst på den internationella marknaden, där Swedish Lapland blir mer och mer känt, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism.

Peter Manner. Foto Kent Norberg.


Peter Manner, Arvidsjaurs turistbyrå kommenterar sifforna:
-Att ligga på 19:e plats av landets alla 290 kommuner är inte dåligt! Anledningen till att vi tappat några placeringar, sedan förra mätningen 2008, kan bero på att vi är campingtunga jämfört med exempelvis Arjeplog. Det har nämligen skett en förändring i omräkningstalet för campingar.



Dollarstore i Arvidsjaur lockar fortfarande en stor skara människor från orten, men även från kringligande kommuineer samt Norge. Foto Kent Norberg.
Dollarstore i Arvidsjaur lockar fortfarande en stor skara människor från orten, men även från kringligande kommuner samt Norge.

En annan orsak kan enligt Manner vara att "Dollarstoreeffekten" planat ut till viss del:
-Närheten till Norge är annars en viktig framgångsfaktor. Det kan man inte minst ana när man ser på andra gränsnära och framgångsrika kommuner i landet. Vi får fortsätta att ligga på för ytterligare etableringar i Arvidsjaur, säger Manner. 

 


Skriv ut: