Carin Cassborg, chef på LAA, berättade om flygskolans aktiviteter och AFIS-tjänstemannautbildningen (jobbar i flygledartorn). Samt om andra kurser och utbildningar de kan utföra såväl på svenska som på andra språk.
Flygskolerektor Carin Cassborg.
Marcus Lundberg, visade utrustningen som de använder när de utbildar AFIS-tjänstemän.
Flygsimulator till AFIS-tjänstemannautbildningen, Arvidsjaurs flygplats.
Thomas Scherman, säkerhetsansvarig, visade ett power point och berättade om flygplatsens start 1990, och dess utveckling fram till i dag:
-I år räknar vi med att passera 60 000 passagerare. Inte illa fören kommun med 6600 invånare. Samt om man vet att beräkningen 1990 var 6000 resenärer per år...
Då fanns det 6 anställda. Nu har den siffran nästan tredubblats!
De anställda jobbar i tornet, inom administration, incheckning, säkerhet, ramp- och räddning.
Flygskoleelever i Arvidsjaur.
Den 2-åriga flygskolan, med riksintag, startade 1999 och tar emot 50 elever årligen.
-Flygskolan har egen hangar och tre mekaniker. 13 cessnaplan som flyger årligen totalt 7500 timmar. Det blir en hel del start och stopp det... sa Thomas.
Thomas Scherman. Foto Jerry Renberg.Sedan 2006 kör flygplatsen säkerhetskurser. Året därpå byggde man på med "Flygplatsskola":
-Den är konstruerad i flera moduler som man kan läsa in allt eftersom. Totalt 10 veckor.
Sedan 2008 har Arvidsjaurs flygplats även "Flygtrafikkontrollutbildning" (AFIS-tjänsteman).
-Utöver alla flygrelaterade utbildningar, ser vi en stor utvecklingspotential inom turism. I det vi kalla "Europas sista vildmark", sa Thomas Scherman.
ContiTeves, personal Åke Lindgren, tog därefter över gruppen och guidade dem på både land- och isbaserade testbanor.
Testbana på Arvidsjaursjön. Foto Antoine Vella, medlem av kommunfullmäktige Mtarfa, Malta.