Bröderna Andreas och Lasse och mamma Anette Forsgren driver Forsgrens Bilfynd.
Han, storebror Lasse och mamma Anette är ägartrion i företaget som sysselsätter ytterligare fyra personer: Anders Sandström, Kurt-Lennart Lindström, Siv Nilsson och Kurt-Allan Eriksson.
Forsgrens Bilfynd upplevde en dipp under fjolårets globala ekonomiska nedgång. Men Lasse säger att det verkar som om folk känner positiva vibbar, vilket även avspeglar sig på företagets försäljningssiffror:
-Det är helt klart mer fart på försäljningen nu. Vi har stor omsättning på begagnade bilar, något som det råder brist på i Sverige. Fortsätter det i den här takten måste vi nog anställa ytterligare en person i verkstaden.
Forsgrens Bilfynd ser en uppåtgående trend i deras bilförsäljning.
Er pappa Assar och mamma Anette startade firman redan 1971. Har familjen upplevt det som en nackdel att verka i en liten by i inlandet - istället för nära kusten med större kundunderlag?
-Nej, inte det. Däremot är det en fördel att ha bilhallen i Abborrträsk. För folk som kör hit har i regel ett syfte med sitt besök.. säger Lasse.
Andreas ser främst två anledningar till att de hållit sig kvar i branschen så pass länge, och framgångsrik. Den ena handlar om att de sålt funktionella bilar, den andra om att kunderna gillat servicen:
-Det är då i alla fall de anledningar jag vill hoppas har betytt något.
I sanning skulle det förmodligen inte ha betytt så stor roll vad Forsgrens Bilfynd sålt för bilar. Det har säkert ändå gått bra. Mazda, Citroen och Hyundai var knappast självklara storsäljare i Volvoland. Men det har historiskt sett ändå fungerat utmärkt, tack vare den personliga stilen och servicen.
En annan viktig komponent i framgångskonceptet måste nog tillskrivas servicen från det andra familjeföretaget i byn: Forsgrens Bilverkstad (kommande reportage).
Numer är det vanligt att generalagenterna vill styra upp återförsäljarna med koncepttänkande. Alla märkesförsäljare ska se likadana ut. Det kan handla om skyltar, logotyper, färger och annan inredning. Även kläder.
Det underlättar inte situationen för mindre företag:
-De förstår inte att vi jobbar i glesbygd, och inte i Stockholm eller Sundsvall. Men vi kommer att göra allt för att fortsätta som nu. Vi vill behålla vår stil och själ. Precis som när mamma och pappa en gång startade den här verksamheten, säger Andreas.
Fakta:
Internet har blivit en viktig del av Forsgrens Bil AB:s försäljning.
Lasse Forsgren visar stolt sin unika Hyundai Grandeur för Mikael Reinholdsson och Kenneth Eklund från Tillväxtenheten och Ove Granlund, Företagarna: "Det här är en prototyp som testades i Arjeplog -92. Förmodligen är bilen den enda i sitt slag i Europa, ja kanske hela världen" sa Lasse.