Sagt under näringslivs- och turistmötet:
Det spås en årlig turistisk tillväxt på 7-8 procent:
-Så vi ska inte gräva ner oss utan istället våga se framåt. I Arvidsjaur ligger vi på 40 procent ökning senaste tio åren. Vi hänger alltså med rätt bra med en stor andel utländska besökare, sa Peter Manner, Arvidsjaurs turistbyrå.
-----------
Möjligheterna att göra Vittjåkk attraktivt för orienteringstävlingar sommartid undersöks.
-----------
Natursafari Abborrträsk arrenderar Stenträsket och har visionen att skapa Sveriges, kanske världens, bästa rödingsjö. Fiskekort kommer även fortsättningsvis att säljas till privatpersoner även om företaget riktar sig till turismnäringen.
------------
Hos familjen Klockljung, i Glommersträsk, skapas ett permanent hattmuseum:
-Det finns massvis med gamla hattar kvar på vinden i vårt hus. För här bodde förr i tiden en hattmodist. Hennes verk vill vi nu visa för allmänheten, sa Mats Klockljung.
------------
Dansbandsvecka planeras i Arvidsjaur med start 2 juli. Veckan avslutas i Arjeplog. En Centrumgrupp vill nämligen sätta fokus på inlandskommunerna och det utbud vi har i samhället. I Arvidsjaur erbjuds bland annat utebassäng och äventyrsbad samt bra utbud inom handel och service. Tanken är att få fler norska turister att stanna till - på väg mot kusten. Och att sova över, dansa, äta gott, bada och handla.
Bättre och tydligare skyltning mot ute-/äventyrsbadet efterfrågades av mötet.
------------