Torbjörn Holmlund sa att drömmen om Stoor´n lever än.
Torbjörn kommer själv att åka runt och träffa företag och andra donatorer, där det enligt honom finns "lovade pengar". Dessutom jobbas det på en EU-ansökan med stödfinansiering från Norr- och Västerbottens län, 9 miljoner kronor vardera:
-Sex kommuner får erbjudandet att bli delfinansiärer i projektet.
Intresset för byggandet av en 45 meter hög träälg är utan tvekan oförtrutet stort: Älgkronan och bogdelen i Norrbotten och bakdelen i Västerbotten - på toppen av Vithatten - mellan Glommersträsk och Järvträsk:
-Jag har flera bolag som vill får ensamrätten att filma hela byggprocessen. Även lokalpressen är intresserade av något slags samarbete.
Marknaden sägs vara "hur stor som helst". Inte minst bland tyska busschartern, enligt en fem år gammal undersökning.
Silvercross 45. Frukostmöte för näringsliv och de som jobbar inom och med turism.
Deltagarna vid den turistiska frukostträffen på Silvercross 45 förra veckan fick veta att det handlar om en "otroligt komplicerad byggnation". Men "otroligt rolig och spännande". Torbjörn vill gärna ha hjälp med såväl pengar som nätverksbyggande av entreprenörer i Arvidsjaurs kommun. Något som beräknas återbetala sig i form av ökad turism om älgen blir verklighet.
Grundtanken med Stoor´n är att skapa tilltro till regionen:
-Skogen, älvarna och malmen är utnyttjade. Det här ska bli vårt fjärde ben, turismen!
Den totala byggkostnaden beräknas till 78 miljoner kronor varav 6 miljoner kronor för väg, vatten och avlopp. Byggtid: 1-1,5 år.
-Men räkna med rejäla förseningar i och med byggturism. För intresset är stort!
Förhoppningen är att komma igång i juli med servicehus, garage, parkering, reningsverk, toaletter och "skalet" på älgen - för att kunna ta in guidade turistturer:
-Vi får jobba kvällar och helger för att kompensera det.
I dagsläget finns enbart väg in till berget från Norsjö. För projektet spelar det ingen roll varifrån vägen går:
-Men tanken har ju hela tiden varit att man ska köra in från Järvträsk. Och jag tror inte att det ska bli något problem med det, sa Torbjörn.
Hur nära har det egentligen varit att älgen börjat byggas?
-Oerhört nära, förra hösten! Men då kom överklagan följt av ny överklagan som försenade allt. På det dessutom den ekonomiska nedgången globalt, som i sin (o)tur påverkade viktiga löften om medel till byggnationerna negativt...
Torbjörn lovade dock att han ska göra vad han kan, "utifrån den optimism som fortfarande finns bevarad", för att få med främst "storbolagen" i projektet. Igen.
Kostnader fram till byggstart med resor, tid och annat tar han själv:
-Men jag vill vara den som håller invigningstalet när Stoor´n väl står där...