20-procentig ökning av sommarbesök på turistbyrån!

2009-09-10 10:10


Peter Manner, Arvisdsjaurs turistbyrå. Foto Kent Norberg.
Peter Manner, Arvisdsjaurs turistbyrå. 


Sommarens turism debatterades vid ett frukostmöte mellan entreprenörer och Arvidsjaurs turistbyrå:
-Vi har noterat tjugoprocentig ökning av sommarbesöken på vår byrå, jämfört med samma period i fjol, säger Peter Manner.


Främst handlar det om turister från Sverige och Tyskland.

Juni 2008 noterades 701 gäster jämfört med i sommar: 855 gäster.
I Juli var siffrorna 1731 respektive 2488 gäster. Och i augusti 821 respektive 855.

Frukostmöte på Lapland Lodge nyligen. Mobilkamerafoto Kent Norberg.
Frukostmöte på Lapland Lodge nyligen. Jürgen Latki, andra från vänster.

-Generellt har det varit en bra turistisk sommar för Arvidsjaurs, säger Manner och får medhåll av Åsa Lundgren som driver en souvenirbutik nära järnvägsstationen:
-Sommaren har varit jättebra för vår verksamhet, säger hon.

Åsa Lundgren. Foto Kent Norberg.
Åsa Lundgren.

Att inlandsbanans resenärer (inom paketresenärgenren) ökat med 27 procent är förmodligen en del i "den goda sommaren".

Inlandsbanan. Foto Peter Manner.
Inlandsbanan. Foto Peter Manner.

En särskild "turistgrupp" med representanter från branschen har bildats i Arvidsjaur. De ser på kommunens möjligheter att utvecklas inom turism:
-Jämfört med många andra orter här i norr har Arvidsjaur goda möjligheter, i och med bra infrastruktur. Flygplatsen är en nyckel i sammanhanget. Men vi kan inte ha alla turister utan måste välja vilka vi ska satsa på, och erbjuda bra paketlösningar som sticker ut för Arvidsjaur och göra just vår ort känd. Det anser Jürgen Latki, ägare av Lapland Lodge (naturupplevelser och logi, reds anm) medlem i utvecklingsgruppen.

Turistgruppens vision är att Arvidsjaur ska vara Skandianviens bästa destination för snöskoter och hundspann:
-Redan i dag är vi topp tio i världen på det anser jag, säger Jürgen som i huvudsak "hämtar" sina kunder i Tyskland.

Lapland Lodge
Lapland Lodge.

Men vad är det som kan göra oss bättre än andra orter med liknande verksamheter?
-Vi ska erbjuda hög kvalitet på upplevelserna och utrustningen. Samt ett bra bemötande, där vi lyssnar på kunden. Dessutom är det nära till skogen redan från flygplatsen.

Jürgen Latki. Foto Peter Manner.
Jürgen Latki. Foto Peter Manner. 

Turistentreprenörernas gäster sprider upplevelserna från mun till mun:
-Det är långsam marknadsföring, men förmodligen ändå den bästa reklam aktörerna i Arvidsjaur kan få... säger Jürgen.

"Centrumgruppen" - kallar sig en annan församling människor, som jobbar med att försöka utveckla centrum. 
Däribland Mikael Reinholdsson, utvecklingsenheten:

-Jag kan berätta att vi bland annat ser över belysningen i samhället. Dessutom finns funderationer på "Dansbandsdagar" och en "Julmässa" med glögg, körsång och försäljning, på Torget i Arvidsjaur. Inget är mer än på planeringsstadiet. Mycket kan förändras med andra ord.

 


Skriv ut: