Informatörer besökte EU, artikel 2

2009-10-29 15:03


Här kommer rapport nummer två, i serien om informatörer från Norr- och Västerbotten, som nyligen besökte maktens korridorer i EU, Bryssel.

Artikel 1

"Lobba i tid!"


susanna Hammaström, Diplomat PR. Foto Kent Norberg
Susanna Hammarström, Diplomat PR, berättade hur man ”lobbar” bäst på EU-nivå.
Foto Kent Norberg

 

Det är en solig dag i Bryssel.
I parkerna sitter belgarna och njuter av höstvädret.  Men det finns några som har annat att göra. I Norths Swedens konferenslokal ska en samling informatörer från Norr- och Västerbotten få lära sig allt om lobbying.



Susanna Hammarström är inbjuden för att berätta om hur man lobbar på EU-nivå. Susanna är en av 15 000 ackrediterade lobbyister i Bryssel. Hon har arbetat tio år i branschen och sedan maj i år finns hon på Diplomat PR:s kontor i Bryssel.

– Ska man lobba för en fråga är det viktigt att vara tidigt ute – helst redan innan den som skriver på ett lagförslag sätter pennan mot pappret, säger hon.
För att kunna vara med tidigt i processen gäller det att vara på plats, att ha ett stort nätverk, snacka runt med folk och lyssna på debatter. Att titta i EU:s planeringsdokument är ett annat verktyg.

Inom EU finns den formella beslutsvägen som lätt ritas upp schematiskt. Men det finns också en medbeslutandeprocess, som på papper mest liknar ett avancerat kretskort.
-Som lobbyist måste man vara med i hela processen. Det gäller att veta vem man ska påverka och när, berättar Susanna Hammarström.
 
Informatörer utanför North Swedens kontor i Bryssel.
Informatörer från Norr- och Västerbotten utanför North Swedens kontor i Bryssel.


Förväntar sig lobbying
I Sverige är det vanligt att man väntar in en formell remiss innan man klargör sin ståndpunkt i en viss fråga, men då är det ofta för sent att påverka en fråga. Inom EU förväntar sig därför såväl politiker som tjänstemän att man tar kontakt i ett tidigare skede för att föra fram sina synpunkter:

-Svenskarna har mycket att lära. De måste engagera sig mycket tidigare, säger  Susanna.

En anledning till att svenskarna inte finns på plats i tillräckligt stor utsträckning skulle, enligt Susanna, kunna bero på att man ser lite misstänksamt på lobbyverksamhet i Sverige:
- Lobbying ses här i Bryssel som en helt naturlig del av vardagenoch. Och inte som något konstigt alls..

I parkerna i centrala Bryssel njöt folk av höstsolen. Foto Kent Norberg. 
I parkerna i Bryssel satt belgarna och njöt av höstsolen. Foto Kent Norberg.


Blandade kunder
Som lobbyingföretag möter Diplomat PR många olika slags kunder. Men vanligast är branschorganisationer, storföretag och myndigheter:
-Hittar vi en fråga som kan vara tänkbar för lobbyverksamhet händer det också att vi själva tar kontakt med presumtiva kunder.

-Fokusfrågor i EU just nu handlar om ekonomi, miljö och samhälle. Ju mer en fråga berör de områdena desto större chans har man att lobbyverksamheten får genomslag.

Efter Susannas föredrag följer en kort frågestund. Det handlar om allt från etik och vinstintressen i samband med politisk påverkan till demokrati. Informatörerna från norr är ganska tagna av vilken lobbyapparat som finns på plats runt EU.


Text: Åsa Mjörndal, Region Västerbotten, Umeå
Foto: Kent Norberg, Arvidsjaurs kommun


Skriv ut: