Snowglider en "katt bland hermeliner"

2009-02-16 09:06


Snowglider
Snowglidern skillde sig från de övriga snöskotrarna på Nyborgstjärnens is..
Parkering för snöskotrar - och en annorlunda maskin, som visade på Nyborgstjärnen i fredags.


I fredags visade en trio polsk-tjeckiska konstruktörer sin skapelse "Snowglider". Visningen skedde på Nyborgstjärnen i Arvidsjaur, och uppfinningen skilde sig utan tvivel från den gängse snöskotern...


Den lysande gula, propellerdrivna skotern på tre skidor har rest från Helsingfors i Finland via Rovaniemi och Norge innan visningen i Arvidsjaur.

Tankar snowglidern.
Constructor Vaclav Zahradka tankar Snowglidern med vanlig 98 oktanig bensin.

Snowglider.
Constructor Vaclav Zahradka kämpade för att starta Snowglidern... "Vi har kört 60 guppiga mil och det har kommit in vatten i förgasaren" förklarade han trögstartheten med.

Vad ska man ha den här "makapären" till?
-Till längre resor. Då du vill slippa sitta och frysa på en skoter, sa konstruktören Vaclav Zahradka, och bjöd undertecknad på en ganska guppig provtur på Nyborgstjärnens is.

Det är varmt men lite trångt i kabinen. Föraren styr skickligt skidan med en spak och propellern via pedaler på golvet. "Glidern" rör sig smidigt.

Kent testar Snowglider
Test av Snowglider. Foto Jörgen Sundström. 

På uppmaning styrde Vaclav av från skoterspåret och in i orörd, lite djupare, snö. Visst tar vi oss fram. Men det går rätt så trögt... 
Enligt uppgift ska Snowglidern ska kunna komma upp i farter kring 120 kilometer i timmen. Förmodligen ska det vara ytterst lite friktion då.

Snowglider glider fram på Nyborgstjärnen.
Snowglider blåser och glider fram på Nyborgstjärnen.

Vaclav berättar att de sålt fem Snowgliders i deras hemtrakter:
-Det är bland annat upplevelseindustrin som handlat av oss, säger han och fortsätter:
-Nu ska vi förbättra en del saker. Bland annat ska det monteras elstart, bättre dämpare och starkare motor.
Idag utvecklar tvåtaktsmotorn 40 hästkrafter (reds anm.)

Efter en kort provtur ser jag fördelarna med värme och tak överhuvuet. Men också en del begränsningar vad gäller framkomlighet. Exempelvis på ojämn och tätbevuxen mark, höga snökanter och vid skråkörning i sluttningar.

Logotyp
Snowglidern beskrivs som en maskin med; "...aerodynamisk form och rejäl propeller".
 

Snowglidern är dock fortfarande under utveckling. Och vi vet ju hur snöskotrarna såg ut i begynnelsen; då föraren formlingen satt på en matta, utan vare sig framvagn eller dämpning. Annat är det i dag.. 

I en framtid kan även Snowglidern utvecklats så pass ett den slagit sig in på skotermarknaden. Vem vet, om tio år kanske vi far fram i snön med hjälp av propeller istället för matta...
 

Männen bakom Snowglidern.
Männen bakom Snowglidern: Kuba Skupien, Marketing, Constructor Vaclav Zahradka och Michal Kumiega.

 


Skriv ut: