Swedish Laplands styrelseordförande, Jalle Svanberg, konstaterade vilken positiv trend Arvidsjaur visat inom turismen senaste åren. Kent Norberg.
Swedish Laplands styrelseordförande, Jalle Svanberg, konstaterade vilken positiv turistisk trend Arvidsjaur visat senaste åren. Foto Kent Norberg.

Turismens dag

2018-09-27 16:08

Turismens dag firas sedan 1980 globalt. Temat för i år är "Turism och digitalisering":
-Besöksnäringen är en av de näringar som påverkats mest av digitaliseringen, säger Peter Manner, näringslivschef i Arvidsjaurs kommun.

Bokningssidor som AirBnb har en enligt Peter drastiskt förändrat resebeteendet:
-Via mobiltelefonen kan man nu få tips om resmål och hotell samt enkelt boka sin resa. På så vis får fler kännedom om andra än de tidigare mer vanligt förekommande semesterorterna.


Digicenter. I Arvidsjaurs kommun har man i dagarna lämnat in en projektansökan, om halvtidstjänst i två år, för att etablera ett "Digicenter". Syftet är att kunna hjälpa medborgarna ett steg framåt mot det digitala samhället.
Det kan exempelvis handla om frågor kring betalappar som Bank-Id och Swish med mera. (Digicenter är ett samverkansprojekt mellan olika kommunala verksamheter.)

Sverige ligger långt framme vad gäller digitalisering jämfört med övriga Europa:
-I exempelvis Frankrike betalar man till största delen fortfarande med kontanter. Därför kan det faktiskt vara lite besvärligt när turistar vill köpa fiskekort, eller annat, kontant - och det enda som finns är ett swischnummer eller kortbetalning.
-Kontrasterna blir då stora för turisterna, säger Peter.

Deltagande i ett projekt för "Digital service på landsbygden" ligger också i "pipen för Arvidsjaurs kommun":
-Det finns en hel del som vi skulle kunna hjälpa till med i byarna via digital teknik, säger Sofie Lundberg Nilsson, Arvidsjaurs turistbyrå.

• Vidare kommer näringslivsenheten kommer att prova CRM-system. En slags digital kundjournal.



Turismens dag inleddes med mat och mingel.  

Omkring 50 personer från olika turismföretag slöt upp till torsdagskvällens arrangemang "Turismens dag", i hotell Laponias club-våning.

Peter Manner redovisade det utgående treåriga projektet DCB (Destination Capacity Building):
-Bland de 26 deltagande företagen i DCB ökade omsättningen med 25,1 procent under projekttiden. Det återinvesterades i form av nybyggnationer och renoveringar.
• Årsarbetena ökade från 104 till 111 och antalet gästnätter uppvisade 9,8 procents ökning under projekttiden.
• 38 procent av företagen, som deltog i DCB-projektet, bestod av ägare med utländsk bakgrund.

  

Swedish Laplands styrelseordförande, Jalle Svanberg, fortsatte med att konstatera vilken positiv trend Arvidsjaur visat senaste åren:
-Turistiskt sett har det gått fantastiskt bra!

Han berättade även att Swedish Laplands ultimata mål är att hjälpa företagen mot bättre affärer:
-2017 omsattes 6,5 miljarder kronor. En otroligt bra siffra. Nu går vi vidare med ett nytt projekt (BCD, Business Capacity Development) i syfte att förfina våraa produkter.



Näringslivsutvecklare Ann Engberg pratade om olika sätt att se på företagandet i Arvidsjaur:
-Vi har jättemånga företag per invånare, men det finns inga stora företag i kommunen. Det här innebär att vi blir mer stabila i en lågkonjunktur för en viss bransch och att vi faktiskt är lite av ett norrbottniskt Gnosjö.

Hon sa vidare att företagsamheten bland våra innevånare är hög. Den bransch som anställer flest och omsätter mest är åkeribranschen, vilket kanske var en överraskning för många?
-Mitt uppdrag är att underlätta för och ge näringslivet förutsättningar att utvecklas i Arvidsjaur. Min värsta mardröm är att företag ska göra investeringar och utveckling, utan att veta om vilken hjälp det finns att få. Speciellt för besöksnäringen som ju är en prioriterad näring, sa Ann.


Sedan övergick kvällen till korta presentationer av och med några av kommunens företag och föreningar som riktat in sig på besöksnäringen:

Först ut var Hembygdsföreningen. Lena Lindgren och Majlis Westerberg berättade om all verksamhet som arrangeras året runt i föreningens regi. Alltifrån rödingfiske i egenplanterad tjärn till guidade visningar i hembygdsmuseet:
-Vår verksamhet genererade över 7000 besök under den gångna säsongen, då har vi inte räknat med Valborgs- och midsommarfirandet, sa Lena.


"Vi erbjuder Swedish fika" sa Lena Lindgren och Majlis Westerberg, Arvidsjaurs hembygdsförening. Som håller Gamla Prästgårdens museum öppet året runt.


Gamla Prästgården (byggdes 1891) ligger på hembygdsområdet och omvandlades 1972 till museum. Området är det ursprungliga Arvidsjaurs centrum, som gammalt tillbaka var en vintermarknadsplats. Då hette platsen Dalvatis, vilket betyder just vintermarknadsplats på samiska. 1826 byggdes en ny kyrka, på samma ställe där nuvarande kyrka är belägen. Då flyttades Lappstaden och samhället från Dalvatis till där vi är idag.


Stefan Andersson, SA Skogstjänst, berättade om sin nystartade verksamhet med älgsafari:

-Jag hade tolv turer i vintras. Det går till så att jag hämtar kunderna på hotell Laponia och kör dem med bil in i älgmarkerna. Under tiden berättar jag lokalhistoria fram till vårt stopp. Där väntar skoter och kälke och en slinga runt i reservatet, samevistet Nilas, med mäktig gammal skog. Tallarna är upp till 700 år gamla.

Stefan berättar att förra vintern bjöd på fantastisk upplega. Detta tillsammans med älgar, tystnaden och ibland norrsken ramade in älgsafarin till en otrolig upplevelse för kunderna:
-Som mest såg vi 32 älgar på samma dag!


Tripple-X är ett upplevelseföretag som syr ihop kompletta helhetslösningar. Främst vinteraktiviteter. Allt från skytte till skoter, helikopterturer, go-cart, fiske, mat och bilkörning på is. För alla åldrar. Allt detta fungerar tack vara goda samarbetspartners:
-Vi vill erbjuda våra kunder det mysiga livet som finns här uppe, sa Robert Möller, en av tre delägare i företaget.
(Robert sitter även med i den nya skoterledsstyrelsen.)

 

 

 



 Mats och Pia Klockljung berättade om hur deras hattmuseum kom till:
-När vi köpte huset, byggt 1898, ingick en stor samling med 350 damhattar, från 1930–1960 talen, på vinden. Hattar/hattaskar av de olika slag, skapade av affärskvinnan och modisten fru Petrén.

Kvinnan som sålde huset hade som krav att hattarna aldrig skulle skingras. Helst finnas kvar i byn. Där föddes tanken på att skapa ett hatt- och leksaksmuseum, som nu skapat rubriker i såväl lokalmedia som kvällspress.






 



R & M Experience
består av två skogsmän: Robert Grimm och Mikael Wikström:
-Vi har sneglat på det här med turism i flera år och funderat vad man skulle kunna bjuda på.

Deras koncept bygger på att återgå till det ursprungliga: Elden och tystnaden i naturen.
Båda jobbar heltid med andra yrken, men planerar att engagera sig allt mer och mer i sitt gemensamma företag. I området vid kring Morejaur har de byggt upp en lägerplats dit de tar sina kunder:
-Där kan de slappna av och sänka pulsen, sa Robert.


65 Degrees North sysslar med biodling och försäljning av honung:
-Vi erbjuder även kurser i biodling för nybörjare samt guidningar av turister, enskilda och grupper, berättade Maria Isaksson.
Företaget arrangerar därutöver kursverksamhet inom svamp och växter i skog och mark.

David Sundström, Region Norrbotten och Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman avslutade med att summera kvällens alla presentationer.

 

 

 

 

 

 


Skriv ut: