Gå till innehåll
  • |  Webbtjänster 
  • |  Öppettider 
  • |  Kartor 
  • |  Blanketter 
  • |  Kontakta oss 
  • Skriv ut Skriv ut
  • Webbkamera
  • English
  • Start
  • Bo/Leva
  • Ung
  • Näringsliv
  • Turism/Nöje
  • Kommun/politik
  • Nyheter


  • Bo i Arvidsjaur
  • Gator i Arvidsjaur
  • Skola och utbildning
  • Din kommun

Skola och utbildning


Skollektion Ringelskolan. Foto Kent Norberg.
Grundskolan. De här barnen går klass 6. Om tre år är grundskolan klar för dem.


När barn fyllt 1 år erbjuder Arvidsjaur förskolor för dem. 

Förskola. Eller dagis som folk brukar kalla det. Foto Kent Norberg.

Folk brukar kalla det för dagis. 
Barnen kan vara där på dagarna om både mamma och pappa jobbar. 
Vi har 15 sådana avdelningar. 

När barnen är 6 år börjar de förskoleklass.



Vid 7 år är de beredda att börja skola. Det kallas grundskola.
Där lär man sig läsa och räkna. Och många andra bra saker. 
I grundskolan går man 9 år.

Ringelskolan. Grundskola i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg.I kommunen finns fyra grundskolor: 
Två i Arvidsjaur. En i Moskosel.
En i Glommersträsk.





Sandbackaskolans gymnasium. Foto Kent Norberg.

Efter grundskolan är barnen stora.
15 eller 16 år gamla. 
Då kan de söka gymnasieskola och lära sig ännu mer saker.
Det är bra att kunna många saker för att få arbete. 

Vår gymnasieskola heter Sandbacka. Den erbjuder flera olika program. Du söker det du är mest intresserad av.  

 

Vill du veta mer om skolan ring till Maria Lavander 0960-156 06