Gå till innehåll
  • |  Webbtjänster 
  • |  Öppettider 
  • |  Kartor 
  • |  Blanketter 
  • |  Kontakta oss 
  • Skriv ut Skriv ut
  • Webbkamera
  • English
  • Start
  • Bo/Leva
  • Ung
  • Näringsliv
  • Turism/Nöje
  • Kommun/politik
  • Nyheter


  • Bo i Arvidsjaur
  • Gator i Arvidsjaur
  • Skola och utbildning
  • Din kommun

Din kommun


I Sverige har vi val vart fjärde år.
Folket väljer personer till riksdag, landsting och kommun.
De kallas politiker.
 
I Arvidsjaur är det politikerna i kommunfullmäktige som bestämmer.
De bestämmer hur de ska använda skattepengarna.
 
Det finns också en kommunstyrelse.
I Arvidsjaur är ordförande i kommunstyrelsen kommunalråd. 
Han heter Jerry Johansson.
  
Det finns också nämnder.
I en nämnd sitter politiker som bestämmer om ett område.
I Arvidsjaur finns 5 nämnder.

Du kan påverka.
Det finns något som heter Medborgarförslag.
Läs mer om hur det går till på sidan Medborgarförslag.

(Sidan Medborgarförslag är inte lättläst.)

Publicerat av: Kent Norberg
Senast ändrat: 2012-05-10